לייעוץ ראשוני ללא עלות

      Get Free Consultation

      המכס הישראלי: איחרת? נדפקת!

      ענת כליף מגלה כי אחת המלכודות הציניות והמסוכנות ביותר המחכה לכל ייבואן מתחיל הוא דווקא המכס הישראלי, שתקנותיו קשיחות ולא פשרניות.

      "אפילו ייבואנים טריים יודעים כי חלק ניכר מההוצאות שלהם נובעות ממכס" אומרת ענת כליף. ומוסיפה שעל מנת להימנע מתשלום המכס במלואו בוחרים ייבואנים רבים לייבא סחורה ממדינות בעלות הסכמי סחר עם ישראל מדינות כמו ארה"ב, קנדה, האיחוד האירופאי ועוד. הייבואנים הטריים מקווים כי כך יוכלו ליהנות מפטור מלא ממכס. אך רבים מהם אינם מודעים כלל למורכבות החוק הישראלי הדורש מהם לעמוד במספר כללי מקור על מנת ליהנות מההטבה. הייבואן נדרש בין השאר להציג בעת שחרור המטען תעודה מתאימה העונה על כללי המקור.

      "אגף המכס ברשות המיסים איננו סלחני כלל" "והוא פועל עפ"י העיקרון 'איחרת? נדפקת!'". למדיניות זו קיימים קורבנות רבים, המשלמים כספים רבים לקופת המדינה.

      איך הולכת השיטה? בעת שחרור המטען, לא יתפשרו פקידי המכס על קוצו של יוד, וידרשו לעמוד בכל כללי המקור של המטען המיובא. יבואן טרי מופיע לרגעים המכריעים הללו על פי רוב עם ניירת חסרה, או שאינה תואמת במדוייק את הדרישות, או לחלופין עם ערימות גדולות של ניירות שאין הוא מכיר ואו מוצא בהן את ידיו ואת רגליו. פקידי המכס לא מסייעים בנקודה זו לייבואן ומעמידים בפניו שתי אפשרויות – או לשחרר את המטען תוך תשלום כל המיסים, ומדובר לעיתים במאות אלפי שקלים, או להעביר את המטען אל מחסנים בנמל הפיקוח המכס, קרי, לשלם עבור האחסון כספים רבים.

      אפילו אם יש בידי היבואן העתקים לאישורים במעמד שחרור המטען, אנשי המכס לא  יכירו בהם, ויעמדו בסירובם לשחרר את המטען ללא מכס. "גם אם תתקבל  התעודה המקורית באיחור של שעה או פחות לאחר שחרור המטען, לא יסכימו רשויות המכס להחזיר לייבואן את כספי המכס שנגבו ממנו", "היבואן ייאלץ לפי כך לשלם את מלוא המכס על הסחורה למרות שיובאה כחוק ממדינות עם הסכם סחר עם ישראל, או לחילופין לשלם עלויות אחסון גבוהות, כשהוא ממתין לקבלת הניירת המתאימה  שתגיע". לדעתה של כליף מדובר בפרוצדורה דרקונית המאפשרת למכס גבייה משמעותית, במקרה של טעות וחוסר ידע, וכנראה שאין למכס שום יכולת או רצון להתגמש בנקודה זו.

       

      איך נמנעים מהמלכודת? עדיף לכרות שותפות עם ייבואן ותיק המצוי בהוראות, או להיוועץ כבר בצעדים הראשונים של פעולת היבוא במומחים בסחר בינלאומי אשר ידאגו ליתרונות המבטיחים המצאות כל המסמכים הדרושים בעת שחרור המטען.  לחלופין, מומלץ ליבואנים טריים לעבור קורסים בייבוא או בסחר בינלאומי, וללמוד את הנושא לבוריו.

       

      המידע הניתן במאמר זה הינו כללי ואינו מהווה חוו"ד משפטית, על המחברת לא תחול כל אחריות ישירה ואו עקיפה בגין טעות או נזק העלולים להיגרם כתוצאה מטעות, אין המידע שלהלן מהווה תחליף ליעוץ, כל מקרה לגופו, לקבלת יעוץ מומלץ לפנות ספציפית למקרה.

      מומלץ קורס ייחודי "שולחן עגול" באווירה אישית הכולל חמישה מפגשים קבוצתיים ומפגש יעוץ אישי אחד לכל משתתף או קורס מקוון "און ליין" למידה עצמית עם מצגות בסרטונים ידידותיים.